— Ingen av apotekkjedene har toveiskommunikasjon i sosiale medier
— Dere er nødt til å bygge tillit i sosiale medier, sa Harnes, som er partner og seniorrådgiver i et av landets største PR-byråer, Geelmuyden Kiese (GK), da han holdt foredrag under Farmasidagene 2018. Temaet var «Fra papir til digital – hva betyr det for måten vi kommuniserer på?».
— Det fremstår underlig
Harnes stilte apotekkjedene tidlig til veggs med påstanden om at de kun driver priskommunikasjon i sine sosiale medier.
— 8 av 10 nordmenn stoler på råd fra farmasøyter i apotek. Likevel satser apotekene på 39,90-kommunikasjon i sosiale medier. Å bare selge kremer på tilbud er å misbruke den tilliten vi som forbrukere har til dere. Det fungerer dårlig. Sosiale medier er en kanal for dialog og toveiskommunikasjon. Det fremstår underlig at ingen av apotekkjedene har toveiskommunikasjon i sosiale medier når 84 prosent av alle nordmenn er på Facebook. Selv en bruktbilselger på Ensjø har chat-funksjon på Facebook for å komme i kontakt med sine kunder, påpekte Harnes.
Kommunikasjonsrådgiveren ba farmasøytene i salen om å bruke den samme tilliten de utøver i apotek i sosiale medier. Han dro blant annet frem eksempler på helsepersonell som har lyktes med denne taktikken.
— «Helsesista» har 40 000 følgere på Instagram fordi hun kommuniserer åpent og med et språk og i en kanal de unge forstår. Dere må kommunisere noe som engasjerer og som er relevant i folks liv. Og ikke minst invitere til dialog, understreket han, og la til:
— Når dere gir råd over disken i apotek bør dere kunne gi den på nett også. Da styrker dere tillit og omdømme og blir en man stoler på.
Produkt- og verdikommunikasjon
Ifølge Harnes benytter GK seg av en modell der de plasserer produktkommunikasjon på den ene siden og verdikommunikasjon på den andre siden.
— Vi sier at produktkommunikasjon er pris, produktet og hvilke fordeler produktet har. Det er hudkrem til 39,90. På motsatt side snakker vi om en større sak: Hva står vi for, hvilke verdier har vi og hvilke samfunnssaker og debatt vil vi ta ansvar i.
Når disse to modellene møtes, mener Harnes vi får kraftfull kommunikasjon, og muligheter oppstår for å lage kreative konsept som kan kommuniseres i alle kanaler.
— Apotekbransjen har en viktig rolle i Helse-Norge. Dere sørger for at vi får medisinene og produktene vi trenger for å leve gode liv gjennom hele livet; fra baby til bestemor. Dere sørger for riktig behandling til riktig pasient i tett samarbeid med helsevesenet. Dere gir gode råd til bruk og hva vi må være obs på. Da kan dere ikke kaste bort tilliten med hudkremreklame til 39,90-, forkynte kommunikatøren.
Den nye medievirkeligheten krever nemlig en helt ny type kommunikasjon, skal vi tro Harnes.
— Den kan skreddersys nøyaktig til kundens alder, kjønn og interesser og på det tidspunkt som gjør det relevant. Du kan treffe både hipsteren på løkka og fiskeren i Finnmark med skreddersydd kommunikasjon når det er relevant for dem å kjøpe ditt produkt.
(Publisert i NFT nr. 10/2018 side 23)