Farmaceutene er glad for diskusjon rundt salgspress i apotek
Farmaceutene er glad diskusjonen om salgskonkurranser og salgspress i apotek har kommet på dagsordenen, men understreker at de ikke er prinsipielt imot omsorgssalg/mersalg.
TV 2s program Helsekontrollen avslørte i forrige uke at apotek i Vitusapotek-kjeden arrangerte salgskonkurranser for å øke mersalget. Det har skapt reaksjoner og diskusjoner både innad i farmasimiljøet og utenfor. Vitusapotek ville ikke delta i Helsekontrollen, men har uttalt seg i etterkant både til TV 2 og NRK. I Dagsnytt 18 på NRK bekreftet Hege Willoch, fag- og kvalitetsdirektør i Vitusapoteks eier NMD (Norsk Medisinaldepot), at slike konkurranser har foregått i noen apotek, men hevdet at det ikke er satt i system fra kjeden. Hun beklaget og slo fast at slike konkurranser ikke skal finne sted.
Les også: NFF-A: — Ser en generell forbedring
Ønsker diskusjonen velkommen
Leder i Norges Farmaceutiske Forening, Rønnaug Larsen, har uttalt seg i flere runder til TV2 og NRK om saken og deltok i debatt med Hege Willoch på Dagsnytt 18. Hun synes det er positivt at Vitusapotek etter hvert tok selvkritikk og ønsker diskusjonen velkommen- både innen farmasien og apotekene og utenfor.
— Programmet avdekket at det har foregått konkurranser. Derfor er det en diskusjon vi må ta, sier hun.
— Konkurranser er jeg helt imot, for det tar tid og fokus fra at det er den enkelte kundes behov som skal stå i sentrum, slår hun fast.
Hun legger til at problematikken med press på farmasøyter for å selge mer ikke er ukjent for henne. Jevnlig uttrykker medlemmer frustrasjon over stort salgspress av forskjellige slag i apotekene.
Hun mener det er positive med en slik avsløring er at det åpner for en diskusjon og en bevisstgjøring. Det vil alltid være viktig å diskutere balansen mellom helse og handel i apotek. Selv om Vitusapotek har satt stopper for konkurransene som ble omtalt i Helsekontrollen, vil det dukke opp liknende problemstillinger rundt at kjedene har store forventninger til inntjening og legger salgspress på de ansatte i apotek.
— Men vi vet de fleste har kunden i fokus og har den faglige integriteten sin i orden. Det gjør at vi ikke har noe å frykte, når vi skal ta disse diskusjonene, sier hun.
Ikke noe galt med handel i apotek
Larsen understreker samtidig at hverken hun eller foreningen er imot mersalg/omsorgssalg i seg selv.
— Hver dag driver man med rådgiving og veiledning om produkter for å forebygge og lindre plager som kan komme ved bruk av legemidler. Det er en viktig del av det å jobbe i apotek. Men det er viktig at det tar utgangspunkt i kundens behov, sier hun.
At apotekene er kommersielle aktører er det ingen grunn til å diskutere, mener hun.
— Helse og handel har gått hånd i hånd i apotek i flere hundre år, slår hun fast, men advarer samtidig mot å drive handelsaspektet for langt.
— Hvis vi skal kalle oss en fagkanal, så må faget være i høysete, og hvis vi ikke tar vare på helseaspektet og tipper for mye over i handel, kan det være noen andre som kommer og tar helsebiten. Det bør apotekbransjen være klar over, sier hun.
Ønsker flere tjenester
Diskusjonen om helse eller handel i apotek er samtidig en av grunnene til at Larsen mener apotektjenester er viktig.
— Da får vi betalt for å bruke fagkompetansen i stedet for at fagkompetansen blir knyttet opp til salg av produkter.