Årets farmasøyt satser som instafarmasøyt på heltid
Torill Marita Andersen holdt på å gi opp Instafarmasøyten. Så ble hun kåret til Årets farmasøyt og skjønte at Instafarmasøyten var verdt å satse på. Nå vil hun prøve på fulltid.
Instafarmasøyten, Torill Marita Andersen, har oppnådd stor suksess med sin lett tilgjengelige hverdagsfarmasi basert på solid fagkunnskap på Instagram. Med sin 36 000 og voksende følgerskare, er hun større enn apotekkjedene og på linje med betydelige mer kjente influensere som rikskjemiker Alexander Sandtorv. Vedvarer økingen, er det ikke lenge før hun puster lege Kaveh Rashidi i nakken. Det er med en viss underdanighet NFT, med nesten 30 ganger færre følgere på Instagram, møter henne for å snakke om fremtiden et par uker etter hun ble kåret til Årets farmasøyt.
— Det var virkelig stort og ingen selvfølge for meg at farmasibransjen skulle sette pris på initiativet mitt, slik jeg opplever at bransjen har gjort. Både oppmerksomheten Norsk Farmasøytisk Selskap og Norges Farmaceutiske Forening har gitt meg, er veldig motiverende og har vært en viktig bit for at jeg har fortsatt med å pushe dette fremover, sier hun med et stort smil og er tydelig stolt over at farmasimiljøet har omfavnet satsingen hennes på sosiale medier.
LES OGSÅ: Instafarmasøyten, Torill Marita Andersen, er Årets farmasøyt 2024
Satser for fullt som influenser
Alt så dog ikke like lyst ut i sommer.
Andersen har i en årrekke jobbet som fagsjef i Sykehusapotekene HF, og for halvannet år siden tok hun et nytt steg i organisasjonen, da hun startet i stillingen som leder for prosjektavdelingen.
— Jeg har over de siste årene tatt en bachelor på Indøk (Industriell økonomi og teknologiledelse), NTNU, og i tråd med at den nærmet seg ferdig, ønsket jeg å jobbe med noe som var relevant til denne, forklarer Andersen.
Det blir spennende å se om det kun blir havregrøt og vann på meg i tiden som kommer.
I sommer vedtok Sykehusapotekene nye retningslinjer for ansattes aktivitet på sosiale medier, som i praksis gjorde Instafarmasøyten uforenelig med jobben. Hun vurderte lenge om hun skulle gravlegge hele prosjektet og var på nippet til å planlegge gravølet da Farmaceutenes leder, Birgitte Lloyd, ringte og sa at hun var kåret til Årets farmasøyt 2024.
— Jeg ble så glad og rørt at tårene trillet da Birgitte ringte. Hvis jeg ikke hadde fått denne utmerkelsen, kan det hende det hadde vært enda vanskeligere å bestemme seg, sier hun.
Dermed sa hun opp jobben og var ferdig i Sykehusapotekene 31. oktober.
— Det var ikke planen min å gjøre det. Instafarmasøyten har utelukkende vært et fritidsprosjekt som jeg har holdt på med fordi det er gøy, og ikke minst fordi det får meg til å bryne meg som farmasøyt på en helt annen måte enn hva jeg har fått gjort hittil i karrieren min. Jeg har virkelig ikke hatt noen plan om at jeg skal bli influenser, understreker hun.
— Men jeg kunne ikke tillate meg selv å skulle legge ned kontoen. Det er ikke riktig for meg. Jeg brenner så mye for det her. Jeg elsker å holde på med det, og jeg synes det er skikkelig gøy å gjøre det. Om jeg hadde tatt det safe valget, som med et farmasøytisk blikk ville vært det korrekte å gjøre, hadde jeg beholdt jobben og lagt ned instakontoen. Men da hadde jeg ikke vært tro mot meg selv. Jeg måtte bare følge hjertet og magefølelsen, rett og slett.
Ikke at det bare var en lett avgjørelse. Hun har jobbet i Sykehusapotekene siden 2015, stortrivdes, og med ny stilling hadde hun mye ugjort. Som andre har hun også behov for en lønn, og per oktober i år hadde hun ikke tjent én krone på sosiale medier.
— Det var selvfølgelig en vurderingssak. Hva skal jeg si? Jeg har barn og banklån.
— Det blir spennende å se om det kun blir havregrøt og vann på meg i tiden som kommer, legger hun leende til.
Instafarmasøyten har også blitt nominert til influenserpris under Vixen Awards.
Avhengig av annonsører
Med en gang Andersen hadde sagt opp, begynte hun å tenke at hun skulle finne en ny jobb som aksepterte hennes sosiale medier-aktiviteter og eventuelt kunne se det fordelaktige i dette. Men nå har hun bestemt seg for at frem til nyttår er det full satsing på Instafarmasøyten for å se hva som kan være mulig. Samtidig holder hun det åpent hvis noen plutselig tilbyr henne drømmejobben. Etter nyttår vil hun også begynne å holde litt øye med hva som finnes av jobber avhengig av hvordan Instafarmasøyten går.
— Målet mitt har ikke vært at jeg skal bli influenser, men jeg ser at det kan være mulig å få til å leve av det, sier hun.
Da vil hun bli avhengig av å få annonsører som er interessert i å bruke henne, noe hun håper finnes. Hun har sagt nei til flere forespørsler, men er nå i startfasen av et samarbeid med det som vil bli hennes første annonsør på Instafarmasøyten.
— Det er produkter som jeg synes er helt supre og som jeg selv bruker, påpeker hun.
Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg hadde sagt nei til 100 millioner fra Oslo Skin Lab for å lage et instagraminnlegg om kollagentilskuddet deres.
Typiske handelsvarer i apotek vil antakelig være det hun kan annonsere for, og med tanke på hvor mange influensere som reklamerer for slike produkter, tror hun det bør være muligheter for henne.
— Forskjellen på den gjengse influenser og meg er at jeg vet hva jeg snakker om og har en helt annen forståelse for hva det handler om. Ingredienser i produkter, hva de kan hjelpe for og at det er produkter det er verdt å bruke pengene sine på, tenker jeg kan være nyttig informasjon for følgerne mine, som omtrent daglig spør meg om produktanbefalinger og tips i innboksen.
Håper på støtte fra farmasimiljøet
Andersen bekymrer seg litt for at det kan komme litt mumling fra miljøet når hun begynner å annonsere. Trøsten er at hun har fått positive signaler blant annet gjennom en undersøkelse hun har kjørt på kontoen. Dessuten selger alle, fra enkeltfarmasøyter i apotek til Norsk Farmaceutisk Tidsskrift, noe, og på Instagram er det en skokk med leger som annonserer flittig.
— Hvis leger, som både jobber på sykehus og i det private, tjener penger på dette, så hvorfor ikke meg, spør hun.
Hun viser til at alle er avhengig av å tjene penger. Hennes fordel er at hun bestemmer hvem hun vil samarbeide med.
— Jeg vil tro de aller fleste farmasøyter selger noen av varene som finnes i apoteksortiment i dag med en viss bismak i munnen. Slike produkter kan jeg heldigvis styre unna siden jeg selv bestemmer hva jeg gjør. Jeg er trygg på meg selv, og jeg vet at jeg ikke vil ta valg som går på kompromiss med meg selv, min faglige vurdering og min personlighet.
— Nå sa jeg akkurat nei til en veldig godt betalt jobb i en organisasjon jeg har jobbet for siden 2015, så jeg er veldig sikker på at det ikke kommer til å bli et problem, legger hun til.
— Men er det så lett hvis det skulle bli snakk om store summer?
— Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg hadde sagt nei til 100 millioner fra Oslo Skin Lab for å lage et instagraminnlegg om kollagentilskuddet deres. Jeg kunne ikke stått inne for det. Jeg kunne ikke levd videre med meg selv og vært fornøyd. Jeg har ikke tenkt å bli «Sinnafarmasøyten», men akkurat det firmaet der sliter jeg litt med. Når du annonserer og har mange følgere, kan du bidra til å løfte frem leverandører og produkter som fortjener det, og ikke gi plass til dårlige greier som tøysete kollagentilskudd.
Du kan også møte Instafarmasøyten og høre mer om hennes arbeid på Farmasidagene.
Farmasøyters kompetanse må vises frem
Selv om det er fullt mulig å reklamere for reseptfrie legemidler, ser hun ikke for seg det i første omgang, men ser ikke bort fra at hun kan samarbeide med legemiddelselskaper.
— Når det gjelder legemiddelfirma, så tenker jeg at hvis det skulle være noe interesse fra dem, så tenker jeg at det kanskje hadde vært mer firmaet i seg selv: Hva gjør de? Hvordan foregår det? Skjer produksjon i Norge? Hvordan er prosessen? Det kunne vært mer sånne ting som handler om merkevarebygging, for mye av dette er jeg veldig nysgjerrig på, og det hadde vært gøy å se nærmere på det, sier hun og tilstår at selv om hun er farmasøyt, vet hun overraskende lite om norsk legemiddelindustri og mistenker at det gjelder flere enn henne.
Samme hvordan den finansieres, vil hovedmålet med kontoen være å inspirere folk flest til å bli mer bevisst egen og andres legemiddelbruk.
— Jeg håper at kontoen og min stemme kan være et samfunnsnyttig bidrag til å faktisk få folk til å bruke legemidler riktig, understreker hun og viser til at feilbruk av legemidler gir helseutfordringer, i verste fall død, og koster samfunnet store summer hvert år.
— Nå er det flere politiske partier som følger meg på Instagram, så jeg skal sørge for å få ut budskapet, sier hun som spesielt ønsker å heie frem flere gode tjenester i apotek og flere oppgaver til farmasøyter i et presset helsevesen.
— Apotekbransjen er unikt rigget med høyt kompetent helsepersonell overalt og kan påta seg nye og spennende oppgaver på tjenestefronten i årene som kommer, og levere disse med kvalitet.
Helsepersonell, spesielt apotekfarmasøyter, utgjør en stor del av følgermassen hennes, og ikke minst håper hun å inspirere dem til å våge å bruke faget sitt enda mer.
— Jeg har fått flere tilbakemeldinger om at apotek bruker mine instainnlegg til undervisning i apotek. Det er morsomt å høre at innholdet mitt inspirerer, sier hun og føyer til at hun gjerne samarbeider med farmasøyter fra alle deler av bransjen hvis de har noe viktig eller faglig interessant å vise frem eller informere om og at det bare er å ta kontakt.
Instafarmasøytens viktigste oppdrag vil uansett alltid være å snakke frem farmasien og farmasøyters kompetanse og apotekbransjen til resten av verden.
— Og jeg håper bransjen fortsetter å heie på meg, smiler hun.
(Publisert i NFT nr 8/2024 side 12-13.)