BI måler hvert år norske forbrukeres tilfredshet og lojalitet. Apotekkjedene pleier å holde seg på øverste halvdel av listen og blir antatt å ha fornøyde kunder. 

Apotek 1 er som vanlig foran konkurrentene, men har falt ut av topp ti-plasseringen de har hatt i to år. De ligger i år på 16.-plass og har så vidt sikret seg fem av fem stjerner med sine 80 poeng.  

Vitusapotek haler innpå

Vitusapotek har tatt små, jevne skritt oppover barometeret hvert år de siste årene, og gikk fra 29.-plass i 2021 til 25.-plass i fjor. I år har det fortsatt opp på 20. plass, rett i hælene på sitt storesøsken Apotek 1 med bare 0,3 poeng mindre. 

LES OGSÅ: Apotek 1 faller mest på kundebarometeret

Boots hopper 24 plasser

Boots, som jobber med en ansiktsløftning av apotekene sine, fortsetter å sprette opp og ned på barometeret. I fjor falt de 16 plasser til 60.-plass. I år har de tatt et grundig hopp opp til 36.-plass. Samtidig har de gått fra 74,4 poeng og tre stjerner til 77,4 poeng og fire stjerner. 

Tilfredse apotekkunder er avgjørende

Øyvind Winther, administrerende direktør i Apotek 1 Gruppen, er glad for å fortsatt ha så fornøyde kunder. 

— Kundens tilfredshet er avgjørende for at vi skal lykkes, sier han i en pressemelding.

— Kundens tilfredshet er ikke en selvfølge. Det er noe vi jobber for hver eneste dag i hvert eneste kundemøte. Det er godt å se at kunden verdsetter den jobben vi gjør, legger han til. 

Apotek 1 har flere lojale kunder

Apotek 1 hadde 28 millioner handlende kunder i 2022.

Kundebarometeret måler også lojaliteten til kundene. I år har Apotek 1 økt fra 90,3 poeng i fjor til 91,2 i år. Winther knytter det til at de for to år siden inngikk et samarbeid med fordelsprogrammet Trumf.

— Lojale kunder kommer til å bli viktigere i tiden fremover. Derfor satser vi mye på å gi gode tilbud og mer verdi for våre mest lojale kunder, avslutter Winther.